Twin Leaks

Trulock Gives 'Times'-Bashing a Bad Name

At a Senate hearing on October 3, the last witness was Notra Trulock, the former Energy Department official who cooked up the theory that China stole our nuclear secrets with the help of former Los Alamos scientist Wen Ho Lee.

The last question before the break came from Arlen Specter, who asked what Trulock meant when he hinted that DOE had leaked Lee's name to the press. Trulock consulted his lawyer, then said, "One of the reporters involved in the publication of the stories in question told me directly that [DOE] Secretary Richardson had provided to him the name of Wen Ho Lee."

SPECTER: Secretary—he said Secretary Richardson—
TRULOCK: Yes, he did.
SPECTER: Leaked the name of Dr. Lee?
TRULOCK: That's correct.
SPECTER: And the name of that reporter?
TRULOCK: James Risen, New York Times.
SPECTER: Well, we're going to pursue that.

Trulock's claim seems calculated to ring new alarms about the handling of WenHoLeeGate. If true (and that's a big if), these two leaks present an ethical double whammy: First, a government official discloses the name of a suspect to a reporter; then the reporter publishes the name of the suspect and blabs the name of his source. Trulock's testimony could open a whole new line of questioning in the 1001 investigations that have been spawned by the latest episode of what one journalist calls the "never-ending national-scandal- industrial complex."

Risen and Jeff Gerth are the authors of the March 6, 1999, story in which the Times reported that a "Los Alamos computer scientist who is Chinese-American" was suspected of being a spy. In subsequent stories, Risen named Lee and cast Trulock as an expert on Chinese espionage. But since then, Trulock's credibility has taken a nosedive. Last month, after Lee was released from detention, the Times published a now legendary editors' note repudiating Trulock's theories and admitting that its coverage of the case had been deeply flawed.

The Times' non-apology apology took pains to exonerate Gerth and Risen, perhaps because the two are now preparing an in-depth review of the case. The review, due out in a few weeks, is also being reported by William Broad, Stephen Engelberg, and Judith Miller, and will be written by Matthew Purdy. It is unlikely to contain any self-referential treatment of the Times' reportage. But in light of all the fallout, critics like The Nation's Robert Scheer are asking why Risen is still assigned to the case. No doubt Trulock is asking the same thing.

One thing is clear: Risen, who attended the October 3 session, no longer thinks of Trulock as reliable. He made no mention of the twin-leaks claim in his story on the hearings the next day. But The Wall Street Journal, the Chicago Tribune, and The Washington Post all mentioned the zinger in their stories, dutifully reporting that Richardson "categorically denies this outrageous accusation." The Post was the only paper to identify Risen by name.

Post reporter Walter Pincus explains, "Members of the press should not avoid writing about ourselves when we're brought into a very controversial issue." To their eternal credit, Pincus and his colleague Vernon Loeb were initially skeptical of Trulock's spy theories. But then why have they started to believe him now? Perhaps because Trulock gave them a fresh opportunity to knock down the Times. The two papers compete for scoops on a daily basis.

It's not the Times' policy to comment on speculation about confidential sources. But as Risen pointed out to the Post, Lee's name had already surfaced in wire reports on March 8, 1999, the day the Los Alamos scientist was fired. On March 9, the day the Times first named Lee, Risen explicitly cited Richardson as his source. Let's give Risen the benefit of the doubt. How likely is it that, just as a big story is breaking, he would start naming sources to other sources?

The Times has learned at least one lesson from WenHoLeeGate, which is not to trust Notra Trulock. The first hit to the fallen star's credibility came when two colleagues accused him of fingering Lee simply because the scientist was Chinese. In recent weeks, Trulock has sued Lee, Richardson, and the two colleagues for defamation, even as Lee has reactivated a suit against three government agencies for alleged privacy leaks. With the Justice Department rumored to be conducting its own leaks investigation, any number of current and former DOE officials could be targets—which might explain why Trulock is on the defensive.

Of course, the twin leaks story could be true. But Trulock's credibility is colored by the fact that he is represented by the D.C.-based Judicial Watch, whose founder, Larry Klayman, has a reputation as the last resort of Clinton enemies and as a man who will sue anyone for anything, including his own mother. Legit or not, Klayman's suits give him broad subpoena power, and he has repeatedly tried to impound the notes of reporters whom he believes to be Clinton sympathizers.

Risen's intimate knowledge of this case makes him a desirable witness for the leak-seeking lawyers, and a potential asset or liability to Trulock. But when asked whether Trulock will attempt to subpoena any reporters, Judicial Watch president Tom Fitton said, "We hope it won't come to that."

1
 
2
 
All
 
Next Page »
 
My Voice Nation Help
0 comments
Sort: Newest | Oldest
 
New York Concert Tickets
Loading...